5 alternatieven als je NIET kunt trainen in de sportschool maar toch wil blijven groeien!

5 alternatieven als je NIET kunt trainen in de sportschool maar toch wil blijven groeien!

We hebben het allemaal meegemaakt: de sportscholen gingen afgelopen tijd een half jaar dicht. En vele van ons hebben een tijd gewoon absoluut niets gedaan, afgewacht of de sportschool toch eerder open ging dan gepland.

Weken, maanden gingen voorbij. Maar wat had je nu in die tussentijd kunnen doen? Ja, gewoon blijven trainen maar dat kost wel wat creativiteit. Maar niets is onmogelijk. We kunnen nu weer knallen in de Gym.

Want wat gebeurt er als je een week niet traint? Nog niet zoveel, maar na ongeveer 2 maanden inactiviteit ga toch echt wel merken dat je terug gaat in kracht en spiermassa. Extreme sporters bijvoorbeeld gaan na 3 weken al merken dat er een afname van complete fitheid is.

Soms heb je dagen dat je toch moet uitwijken naar een alternatieve training en in dit blog geef ik je er maar liefst 5 alternatieven!

Lees snel verder om deze alternatieven tot je te nemen!

Alternatief 1: Koop een dumbbell setje

Koop een setje dumbbells van minimaal 15-20 kg per stuk. Het liefste met schijven zodat je verschillende gewichten kunt instellen.

Met dumbbells kun je thuis trainen maar ook op een andere locatie. Zo krijg je vaak een koffer waar je de dumbbells in kunt vervoeren. Op die manier train je waar jij maar wilt. Handig toch?
Je traint je bovenlichaam en je onderlichaam met deze jongens.

Alternatief 2: Zoek een buiten Gym op!

Tegenwoordig heb je in elke stad en wijk wel een plek waar een buiten Gym is gecreëerd. Harstikke tof en handig, want je kunt er 24/7 terecht. Zelf maak ik nog steeds gebruik van deze gelegenheden omdat het ook heel gezond is voor je longen om te trainen in de buitenlucht.

Daarnaast bouw je ook spiermassa op als je traint met je eigen lichaamsgewicht en dat is natuurlijk belangrijk, als dat je doel is. Ook als je vet wil verliezen, want spieren vragen namelijk energie, ook in rust.

Alternatief 3: Ga trainen met weerstandsbanden

Weerstandsbanden hang je overal in vast waar je maar wilt. Het is handig en je kunt er heel effectief en doelgericht mee trainen. Het is wel even wennen maar je kunt er echt goede trainingen mee neerzetten!

Je kunt ze ook overal mee naartoe nemen zoals naar de buiten Gym!

Alternatief 4: Géén buiten Gym? Zoek een speeltuin op!

Speeltuinen hebben vaak klimrekken, klimtorens en bankjes waar je op een creatieve manier een super training kan hebben. In speeltuinen kan je optrekken(pull en chin-ups), opdrukken, dippen, squatten, lunges, split squats doen en nog veel meer.

Neem je je dumbbells of weerstandsbanden mee, dan zijn de trainingen nog uitdagender.

Alternatief 5: Kies voor een andere impuls!

Je kunt met andere sporten toch je spieren trainen. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen waar je je hele lichaam traint. Als je gaat boksen, met een partner of op de zak, dan train je voornamelijk je uithoudingsvermogen en spierkracht.

Maar fietsen is bijvoorbeeld een hele goede allround training voor je benen en skeeleren kan hier ook heel goed in bijdragen. Heb je hier niets mee? Dat kan, ga dan voor de bovenstaande alternatieven!

Conclusie!

Afvallen en/of spiergroei hoeft niet te lijden als je geen sportschool in de buurt hebt of hier tijdelijk geen gebruik van kunt maken. Wel vind ik persoonlijk dat je in de sportschool efficiënter maar ook doelgerichter kunt trainen.

Je kunt veel meer doen in relatief minder tijd. Ik weet uit eigen ervaring dat een korte explosieve training voor veel meer vooruitgang zorgt dan urenlang te trainen in de sportschool. Ga dan 2 keer per dag als je meer wil trainen.

Maar toch, resultaten kan je ook boeken buiten de sportschool!

Zorg in ieder geval altijd voor momenten van herstel, want juist in die periode groeit je lichaam.

Succes!

Tot 30% korting op fitnessapparatuur tijdens Black Friday 2017

2 gedachten over “5 alternatieven als je NIET kunt trainen in de sportschool maar toch wil blijven groeien!”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.