Dit zijn 5 feiten die je moet weten over magere kwark en waarom sporters er zo gek op zijn!

Magere kwark is een product dat iedereen wel kent. Of je nu sport of niet, veel mensen eten het. Kwark is een product gemaakt van melk. Maar wat is kwark nu eigenlijk?

Waarom wordt kwark ‘het witte goud’ genoemd en helpt het echt bij spiermassa opbouwen?
Bij afvallen en herstellen van de intensieve trainingen?
Dit en nog meer feitjes over kwark kun je lezen in dit blog!

Lees gauw verder!

Wat is magere kwark?

Magere kwark is gemaakt van melk en wordt aangezuurd met melkzuurbacteriën. En oorspronkelijk is het een soort verse kaas. In België wordt kwark bijvoorbeeld ‘platte kaas’ genoemd.

Kwark kan worden gemaakt van koemelk, geitenmelk of schapenmelk. In Nederland wordt praktisch geen kwark meer verkocht van puur alleen koemelk. Er wordt dan nog een ander melkproduct aan toegevoegd en men voegt yoghurt bacteriën toe. Het product is dan aanzienlijk goedkoper.

Kwark is dikker dan yoghurt en steviger van structuur. Daarnaast bevat kwark relatief veel eiwit ten opzichte van bijvoorbeeld yoghurt. Dit komt door de toevoeging van droge eiwit bestanddelen.

Ben je benieuwd naar de volledige beschrijving over wat kwark is? Check deze hier.

Dit zijn 5 feiten die je moet weten over magere kwark en waarom sporters er zo gek op zijn.
Dit zijn 5 feiten die je moet weten over magere kwark en waarom sporters er zo gek op zijn. Milbona magere kwark.

Is magere kwark gezond?

Kwark is tot zekere hoogte niet verkeerd en gezond. Toch is balans altijd een belangrijk element in de voeding. Kwark bevat veel calcium vitamine K2. Dat Vitamine K2 in kwark zit is niet heel bekend, maar zeker belangrijk om binnen te krijgen.

Vitamine K zorgt namelijk voor een goede opname van calcium en dat dit wordt opgenomen in de botten en het bloed.

Ook is magere kwark zonder toevoegingen van suikers en smaken waardoor dit ook goed past bij het afvallen, spiermassa en herstel.

Zijn er nadelen?
Melkproducten zoals kwark kunnen bij overmatig gebruik zorgen voor darmstoornissen door de lactose (melksuikers) die erin zitten. Heb je last van je darmen, dan kun je misschien beter kiezen voor een variant op soja basis of een ander (vegetarisch) alternatief zonder melk.

Waarom kwark eten bij fitness/kracht training?

Kwark bevat heel veel goede bouwstoffen waarmee je kunt bouwen.
En bevat veel hoogwaardige eiwitten. Dat zijn eiwitten of proteïnen (zoals je die ook vaak achterop de kwarkbak ziet staan).

Er zijn 22 soorten aminozuren waarvan de 9 essentiële in kwark voorkomen.
Dit zijn: histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptofaan en valine. Deze aminozuren zijn de bouwstoffen die je lichaam gebruikt en dan brengt naar de plek in je lichaam waar het nodig is.

Hoogwaardige eiwitten, vitamines en aminozuren zorgen voor spiermassa opbouw, afvallen (spierbehoud) en herstel. Magere kwark bevat weinig vet.

Welke magere kwark?

Er zijn verschillende soorten kwark die je kunt kopen in de supermarkt. De magere kwark zonder toegevoegde suikers en smaakstoffen is in mijn ogen de gezondste variant. Het merk maakt dan niet veel uit omdat er praktisch in alle soorten dezelfde hoeveelheid eiwit zit.

Wel kan er soms wat smaakverschil zitten in de verschillende merken. Je persoonlijke voorkeur speelt dan een rol.

Waarom zijn sporters er zo gek op?

Zelf vind ik magere kwark een puur en natuurlijk product die enorm veel bijdraagt in voedingstoffen. Het zorgt dus voor spiermassa opbouw en herstel.
Sporters noemen kwark niet voor niets ‘het witte goud’ omdat kwark ontzettend veel eiwit bevat en daarnaast ook lekker is om te eten.

Kwark is makkelijk in gebruik. Je kunt het bijvoorbeeld meenemen en opeten op het werk of als je onderweg bent. Ook past het in een dieet tijdens het afvallen.

Als je sport heb je voldoende eiwitten nodig om te herstellen van de zware trainingen. Kwark kun je ook gebruiken om andere eiwitrijke maaltijden te bereiden.

Dit zijn 5 feiten die je moet weten over magere kwark en waarom sporters er zo gek op zijn. Voedingswaarde tabel magere kwark.
Dit zijn 5 feiten die je moet weten over magere kwark en waarom sporters er zo gek op zijn. Voedingswaarde tabel magere kwark.

Conclusie:

Magere kwark is een gezond product om in je voedingspatroon op te nemen omdat het hoogwaardige eiwitten en vitamines eten. Het kan bijdragen in het opbouwen van spiermassa en het herstel van zware trainingen.

Ook bij het afvallen, kan kwark bijdragen in het proces. Magere kwark bevat namelijk weinig vet en veel eiwit waardoor je sneller een voller gevoel hebt maar ook langer kunt teren op de maaltijd.

Magere kwark is super om op te nemen in je voedingspatroon maar als je gevoelig bent voor melksuikers (lactose) is een vegetarisch alternatief misschien beter (soja).

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.