Kies je voor een bewezen methode om af te vallen of kies je voor falen?

Kies je voor een bewezen methode om af te vallen of kies je voor continu falen? In dit blog belichten we het verschil tussen de traditionele diëtist en de methode van de Droogtrainen protocol van de Droog trainen academie.

Kies je voor een bewezen methode om af te vallen of kies je voor falen?
Kies je voor een bewezen methode om af te vallen of kies je voor falen?

Al gauw kiezen de meeste mensen er voor om een diëtist in te schakelen, maar waarom eigenlijk? Gaat de diëtist jou helpen om af te vallen? Je komt dan al snel van een koude kermis thuis.

Los van de methode die de traditionele diëtist gebruikt, komt het werk om af te vallen op de schouders van jou terecht. Als jij niet wil, dan ga je ook niet afvallen. Dus waarom zou je voor een diëtist kiezen die veel geld kost en het werk niet voor je doet?

Jij bent je eigen diëtist

Geloof het of niet, jij bent je eigen diëtist. Jij inderdaad! Jij kent je lichaam het beste en je weet precies hoe het reageert en waar het op reageert. Jij weet wat je kunt eten en kent eventuele allergieën en intoleranties.

En daarnaast zijn niet alle diëten geschikt voor jou als persoon. Ook daarvoor geldt dat alle personen en het dieet voor de persoon uniek zijn.

Als jij een methode vindt die prettig is en goed is vol te houden, waarom zou je dan een voorgeschreven niet op maat gemaakt dieet gaan volgen? Inderdaad, dat doe je niet.

Toch gebeurt het op grote schaal. Er worden dan standaard diëten gegeven aan Jan en allerman. De resultaten blijven uit en men gaat twijfelen aan zichzelf, terwijl dit toch echt aan de manier van aanpak ligt.

De diëtist

We schetsen hier even een situatie van een jonge meid van 15 jaar oud. Natasja heeft duidelijk overgewicht want ze is 90 kg en 1.65 lang. Ze heeft een BMI van rond de 33. Deze combinatie is duidelijk ernstig genoeg om iets aan deze situatie te gaan doen.

Op een gegeven moment gaat ze naar de huisarts om een verwijzing te krijgen van de dokter omdat ze zelf niet de kennis heeft om een goede diëtist te vinden. Ze hoopt dat de huisarts haar van goed advies kan voorzien, zoals een goede diëtist.

Zij weet namelijk dat ze er iets aan moet doen maar ze twijfelt wel enorm. Kan ik dit wel? Kan ik afvallen en weer een gezond gewicht krijgen? Wil ik dit eigenlijk wel?

Los van het feit of ze het wil, is het noodzakelijk om gewicht te verliezen. Het gewicht dat ze nu heeft kan schadelijke gevolgen hebben. Denk aan Diabetes type 2 of hart en vaatziekten. Daarnaast heeft ze last van astma en allergieën en gebruikt hiervoor medicatie.

De verkeerde methode

Natasja krijgt een diëtist toegewezen en die stelt een plan van aanpak op. Ze krijgt een voedingsschema waarin ze een overzicht ziet van wat ze de hele dag zou moeten eten om gewicht te verliezen.

De methode die deze diëtist gebruikt is zonder enige data. De diëtist heeft een voedingsschema opgesteld die nergens op gebaseerd is.

De diëtist heeft niet meegenomen hoeveel calorieën Natasja nodig heeft op dit moment en hoeveel calorieën ze nodig dient te hebben om te gaan afvallen.

Als we gewicht of vet willen verliezen gaan we simpelweg onze calorieën verminderen. Wil je afvallen? Dan ga je minder calorieën consumeren dan dat je nodig hebt. Daarnaast breng je in beeld door middel van de calorieën tellen of je aan je calorieën komt. Hieruit krijg je data (informatie).

Deze methode werkt en binnen het DTP is dit de manier van werken naar een gezond gewicht. Die informatie gebruik je om aan te passen en bij te sturen in je dieet waar nodig.

Natasja heeft een tekort nodig in haar calorieën om gewicht te verliezen. In het voedingsschema van de diëtist is hier geen rekening mee gehouden.

De juiste methode die wél werkt

Dat is de methode van de DTA: het Droog Trainen Protocol. De methode die je van begin af aan leert hoe je om moet gaan met het verzamelen van je eigen unieke data.
Eigenlijk doe je dit zodat je je eigen lifetime diëtist wordt!

Wat doet een diëtist juist niet:
Stelt een standaard voedingsschema voor je op
Leert jou niet:
Om calorieën te tellen
Hoe je het beste kunt trainen
Wat macro’s zijn en hoe je die moet inzetten
Niet eigen voedingsschema’s maken
Wat je wel leert in het DTP

Maar dit leer je wel in het DTP:

Je hebt nooit meer iemand nodig die voor je nadenkt omdat jij precies weet hoe het moet.
Jij leert:
Wat macro’s zijn
Calorieën tellen
Wat calorieën zijn
Hoeveel calorieën in voedingsmiddelen zitten
Hoe je effectief kunt trainen
Welke oefeningen je kunt doen
Eigen voedingsschema’s maken
Wat wel en niet werkt voor je lichaam
En weet op gegeven moment zonder wegen of tellen wat je kunt eten
Bouwt aan een gezonde en duurzame levensstijl
En werkt zelf keihard voor een gezond en mooi lichaam en leven

Er zijn zoveel voordelen die je kunt toeschrijven aan het deelnemen en volgen van het DTP.
Hier zijn enkele voorbeelden zoals:

Een community die jou steunt bovendien motiveert
Alle vragen zijn opgenomen in een handige Q&A
Rinus en Henry beantwoorden oprecht je vragen als je er niet uitkomt
Professionele begeleiding door DTA
Jarenlange ervaring op het gebied van voeding, training en lifestyle
Een (leer)ervaring voor je hele leven
Een investering die niet in geld uit te drukken is
Een methode die wél werkt

Ga voor de methode die wel werkt en waar je zelf ook nog eens super veel van leert!
Het is een investering die bovendien meer oplevert dan dat het kost!

Jij wil dit ook, jij weet het, ik weet het. Klik hier voor meer informatie!

Of klik op de afbeelding hieronder! Ja, jij bent het waard!


Klik op de afbeelding om naar de pagina van het Droog Trainen Protocol te gaan. Voor mannen en vrouwen.

Check hier onze andere blogs!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.