Is krachttraining slecht voor je gewrichten? Deze 3 dingen moet je laten!

Is krachttraining slecht voor je gewrichten? Deze 3 dingen moet je laten!

Hoeveel mensen hebben geen last van hun gewrichten? Hoeveel mensen kunnen na jaren van zware krachttraining zeggen dat hun gewrichten op 47-jarige leeftijd volledig gezond zijn en dat ze geen pijn hebben?

Ik denk dat er weinig mensen zijn die na jaren aan krachttraining te hebben gedaan, geen last hebben van hun gewrichten, aanhechtingen en spieren. Zelf ben ik nu 36 en helaas moet ik zeggen dat ik ook tot deze doelgroep behoor.

Gewrichtspijn aan de knieën, polsen en schouders. Het is niet altijd aanwezig, maar ik kan lang niet meer zo intens trainen als vroeger en daar is juist het probleem ontstaan.

In dit artikel geef ik je 3 dingen die je moet laten, om te zorgen dat je gewrichten je dankbaar zijn op 47-jarige leeftijd.

Gelukkig weet ik dit nu en kan ik nog redelijk het tij keren doordat ik mijn trainingsroutine heb omgegooid en anders ben gaan trainen. Het heeft geen zin om te trainen als je je gezondheid op het spel zet voor de toekomst.

Lees snel verder!

#1 NIET DOEN

Het op slot zetten van je gewrichten is funest. Als je je gewrichten blokkeert bij oefeningen zoals tricep pushdowns, leg extensions, leg presses en andere geïsoleerde bewegingen, weet ik zeker dat vroeg of laat je gewrichten gaan protesteren en pijn gaan doen.

Je zet ontzettend veel druk op het gewricht als je dit doet en het is niet nodig. Vermijd het op slot zetten en stop voor dit moment, zodat je de spanning vast houdt. Het overstrekken van je gewricht is een groot risico wanneer je dit doet. Dit kan een blijvende blessure veroorzaken aan je pezen en gewrichten. Als dit al gaande is, is het vaak niet meer ongedaan te maken.

#2 DON’T DO THIS

1 rep Max. Het doen van maximaal 1 rep max, is puur voor je ego en ze zijn niet eens echt gericht op spiermassa opbouw. Zelfs sets van 2-3 herhalingen zijn niet de manier om grootte op te bouwen. Zelf denk ik dat ze bijna nutteloos zijn om spiermassa op te bouwen.

Ze zijn wel extreem goed voor de risico’s die ze kunnen brengen aan je gewrichten!
De trainingsmethode waarin je gestructureerd traint in techniek, rustperiodes tussen de sets en het reptempo zijn het meest ideaal als het gaat om het genereren van lean musclemass.

#3 THIS IS NOT DONE

Gaan tot falen. Ik houd er niet van, ze zijn geforceerd en leggen immens veel druk op je gewrichten. Je hoeft dit echt niet te doen, het is zelfs zonde! Gebruik in plaats daarvan veel volume in sets met kortere rustperioden tussen de sets door. Dit betekent over het algemeen dat je zonder risico veel vooruitgang kunt boeken. Je bouwt dus spiermassa op!

Als je nog nooit gewrichtspijn of een andere blessure hebt gehad, zal je nu misschien nog niet beseffen hoe belangrijk het is dat je goed om je gewrichten denkt en hiervoor zorgt.

Geloof me, het zorgen voor je lichaam (gezondheid) op deze manier, zou met stip op nummer 1 moeten staan, prioriteit!

Ben je zover?

Ben jij zover om nog meer tips te ontvangen? Laat je email dan achter via HIER. Dan stuur je ik je persoonlijk nog meer tips op het gebied van krachttraining, afvallen en gezonder leven.

Succes!

Jeff
Body en Mind Succes

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.