moet ik eten voor mijn workout

Moet ik eten vóór mijn (kracht)training? En zo ja, wat dan?

moet ik eten voor mijn krachttraining

We gaan het in dit blog hebben of het verstandig is om te eten voor je krachttraining en zo ja, wat eet je dan.

We gaan dus een aantal zaken behandelen in dit blog om je natuurlijk de extra voordelen in te laten zien van voeding voor de krachttraining.

Dit gaan we uitdiepen in dit blog. Lees dit artikel dus helemaal : )

Eten voor je krachttraining?

We beginnen gelijk met de belangrijkste vraag of je per se moet eten voor je training.
Dit hoeft in principe niet als we kijken naar de energie die hoofdzakelijk wordt gebruikt bij krachttraining en dat is glycogeen.

Glycogeen is eigenlijk altijd aanwezig in je spieren als je een ‘normaal’ voedingspatroon hanteert. Jij hoeft dus niet per se gevoed te trainen omdat je altijd een voorraad van glycogeen in je spieren hebt.

Er zijn wereldwijd heel veel mensen die zonder eerst te eten trainen en dat zijn heel veel goeroes die  beweren dat dit veel voordelen met zich mee brengt.

Vanuit de droogtrainen academie wordt toch geadviseerd om gevoed te trainen.

Aanwezig glycogeen

Ja, het glycogeen is aanwezig in je spieren dus je kunt die krachttraining gewoon doen. Tijdens die training verband je ongeveer 30-40 procent van je glycogeenvoorraad. In een normaal voedingspatroon vult deze weer aan gedurende de dag.

Binnen 24 uur is deze glycogeenbuffer weer gevuld tot de max. Je kunt dus gewoon zonder te eten trainen.

Als je traint op een lege maag is dit geen probleem, mits jij je daar goed bij voelt. Meestal heb je wel een korte periode van gewenning nodig omdat het de eerste paar keren niet heel fijn kan voelen.

Doe je dit een week lang gedurende je trainingsdagen dan went het steeds meer en je voelt je er dan beter bij.

Train je beter na een maaltijd?

Is het verstandig om te trainen zonder voeding? Train je na een maaltijd beter?
Onderzoek toont aan en ook DTA steunt deze onderbouwing, dat trainen na een maaltijd beter is en dat je beter kan presteren.

Het klopt dat je glycogeen spiegel in je spieren aanwezig is en zal zorgen voor energie. Maar op het moment dat je eet voor je training of zelf tijdens je training als je je wat slap begint te voelen, dan train je over het algemeen altijd beter.

Natuurlijk is dit altijd maatwerk in de zin dat iedereen verschillend is. De een traint vroeg in de ochtend en vind het dan niet fijn om eerst te eten en diegene traint dan op een lege maag.

Dat is dan een persoonlijke keuze en als je op dat moment goede trainingen neerzet, dan is dat uiteraard alleen maar goed.

Aanrader

Als jij een uur tot anderhalf uur eet voor je training, dan zal je merken dat je meer energie hebt om te trainen, meer uithoudingsvermogen hebt en alles uit die training kan halen.

Dat is wat we willen en dat is wat jij wilt! Resultaten!

Wat is dan verstandig om te gaan eten voor je gaat trainen?
Het ligt er aan wanneer je gaat trainen. Is het in de ochtend, middag of avond, dan zal je daar de maaltijd op af moeten stemmen.

Als je het liefst in de ochtend traint, dan is een maaltijd met minimaal 20 gram eiwit en koolhydraten een goede start. We halen namelijk de meeste energie uit de koolhydraten (behalve de mensen die aan keto doen).

Op het moment dat je later op de dag traint, heb je al een aantal maaltijden achter de kiezen. Wat dan nog steeds belangrijk is, is om hoofzakelijk eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen en iets minder vetten.

De reden hiervoor is dat vetten het verteringsproces vertragen. Wat je wilt hebben is dat de voeding die je tot je neemt, zo snel mogelijk wordt verwerkt en in je lichaam terecht komt. Dit zorgt dan weer voor de energie die vrijkomt en gebruikt om goed te kunnen trainen.

Snelle suikers?

Een goede maaltijd voor een training kan iets zijn met snelle suikers, die snel in het lichaam verwerkt worden. Op deze manier is de energie vrijwel direct beschikbaar.

Whey shakes kun je op deze manier ook goed toepassen bij een uur voor je training. Na het uur zijn de eiwitten omgezet tot aminozuren die weer ten goede komen bij de training. Deze aminozuren worden door je lichaam gebruikt als bouwstenen voor je spieren.

Dat is een hele slimme keuze om in te zetten voor je training, na je training en hoofdzakelijk zoveel mogelijk vetten te vermijden die het verteringsproces vertragen. Dan zit je helemaal goed.

De structuur in dit geval is niet iets wat je moet vast houden. Je zou het kunnen toepassen op trainingsdagen en verder een gezond voedingspatroon hanteren en aanhouden.

De aantal calorieën zijn altijd leidend in het proces van gewicht en vet verliezen.

De macro’s

Een goede macroverdeling is fijn om te hanteren zodat je in ieder geval altijd voldoende eiwitten binnenkrijgt voor je spiermassa en voldoende vetten voor bijvoorbeeld je hormoonhuishouding.

Uiteindelijk is wat jij voor en na die training eet, een detail. Op het moment dat jij een bodybuilder bent of je doet fanatiek aan krachtsport en je wilt het podium op, dan gaat het steeds belangrijker worden dat je op deze details gaat letten.

Ben jij een recreatief sporter, dan is het niet super belangrijk om deze details structureel op te volgen.

Wil jij gewicht verliezen, vet verliezen, spiermassa opbouwen en lekker effectief trainen thuis of in de gym? Dan hoef je niet strikt met deze details bezig te zijn.

Fanatiekeling

Ben je nu wel super fanatiek en wil je nog harder gaan dan de rest? Dan is het verstandiger om wel te eten en de details wat meer toe te passen in je training structuur. Dit doe je dan een uur tot anderhalf uur voor je training zodat je geen last krijgt van die maaltijd.

Focus je dan hoofdzakelijk op koolhydraten en eiwitten. De vetten houd je laag.

Train je in de avond? Eet je vetten dan in de ochtend. Train je in de ochtend? Dan eet je je vetten hoofdzakelijk in de avond.

Train je in de middag, dan probeer je dit zo goed mogelijk te verdelen en dat je rond die training koolhydraten en eiwitten tot je neemt.

Ben jij opzoek resultaat?

Als jij opzoek bent naar resultaat, dan is het DTP een uitkomst. Hier leer je alles wat met training, voeding en lifestyle te maken heeft. Het is voor iedereen die een gezond, slank en/of gespierd lichaam wil krijgen maar ook wil behouden.

Dit alles en meer leer je in de DTA.

Je hebt dit blog niet voor niets gelezen. Want jij bent opzoek naar resultaat!
Klik dan op onderstaande knop om te kiezen voor jezelf en een gezond lichaam!
Jij bent het waard!

Ga hier naar de vorige blog

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.